Recensie: Salto

Thema: autisme
ISBN: 9789021483269

'Nee, ze zijn er eigenlijk zeker van dat Eiki autisme heeft. Dat hij autistisch is.'
Het is twee of drie seconden doodstil in de kamer. Ze wachten tot ik iets zeg.
Ze lijken er niet op voorbereid te zijn dat ik 'Bullshit!' zeg.
Beginnen ze nu serieus te klagen over Eiki? Hij is zo lief. Ik zou niet begrijpen als ze over mij mopperen, maar dit sta ik niet toe.

In dit verhaal word je meegenomen in de wereld van Álfur, een jongen die graag turnt en van gamen houdt. Nadat zijn ouders hem hebben verteld dat zijn broertje Eiki van drie jaar autistisch is, gaat Álfur in verzet. Hij probeert Eiki van alles te leren, maakt filmpjes om het te bewijzen dat hij een normale jongen is. Hij wil hem voor iedereen beschermen. De ouders van de jongens zijn ook zoekend en hebben weinig oog voor Álfur. Op een dag besluit Álfur om op bezoek te gaan bij zijn tante Harpa. Zij was een beroemd turnster en is een aantal jaar geleden abrupt gestopt met turnen en komt sinds die tijd niet meer uit haar huis en heeft geen contact met de familie van Álfur. Álfur vertelt in eerste instantie niets over zijn broertje. Na verloop van tijd wil hij het toch delen en door het delen wordt het Álfur steeds duidelijker dat Eiki wel autistisch is.

20240504_171355jpg
Een mooi verhaal waarin autisme op een mooie manier wordt vertaald. Je krijgt tijdens het lezen enorme respect voor Álfur. De liefde voor zijn broertje is zo groot. Hij wil hem zo beschermen en vergeet zichzelf hierin. De worsteling om de waarheid onder ogen te komen is heel mooi omschreven. De hoofdstukken zijn soms kort, soms wat langer, maar nooit erg lang. Dit leest erg prettig. De omslag van het boek is weer prachtig vormgegeven door Linde Faas.

Mooie quote:
'Mensen kijken nu eenmaal naar dingen die anders zijn. Zo werken je hersenen gewoon. Je kijkt langer naar iets wat anders is dan je verwacht.'

Ik wil uitgeverij Volt bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.