Recensie: De Acht Avonturiers- De dinosaurus redding

Nederlandse uitgave: 2024
Aantal bladzijden: 127
Genre: geschiedenis
Thema: dinosaurussen
Leeftijd: 7+
ISBN: 9789043932103

De Acht Avonturiers is een spannende avonturenserie voor jonge lezers vanaf 7 jaar, boordevol interessante weetjes en informatie. In dit deel reizen Tamiko en Cheng hondervijftig miljoen jaar terug in de tijd. Ze moeten een dinosaurusei beschermen. Als ze het ei eenmaal hebben gevonden worden ze achternagezeten door gigantische, hongerige allosaurussen en krijgen ze te maken een stegosaurus die zijn familie kwijt is geraakt. Zal het ze lukken om in hun missie te slagen?

20240410_183734jpg
De omslag van het boek vond ik in eerst instantie niet erg aantrekkelijk, maar toen ik begon te lezen was ik wel verrast. Leuk om op deze manier iets van de geschiedenis te leren en ook nog een spannend avontuur cadeau te krijgen. Je krijgt allerlei weetjes tijdens het lezen.

'Wauw!' Tamiko snakte naar adem. Ze borrelde over van opwinding: 'Het is een archeopteryx!' 'Een archee-watte-rix?' vroeg Cheng. 'Het zit tussen een dinosauriër en een vogel in', legde Tamiko uit. 'Vogels zijn uit dinosauriërs ontstaan. Dus ook al is de archeopteryx een dino, hij heeft al wel dingen ontwikkeld die je ook bij vogels ziet, zoals slagpennen en lichte botten. Daardoor kan hij vliegen.'

Er is veel interactie in het boek en je wilt uiteindelijk ook weten of het ei op de goede plek terecht komt. De illustraties in het boek komen op iedere bladzijde naar voren en hebben zwart/witte tinten in dezelfde steil als de omslag. Dit zorgt ervoor dat het duidelijker wordt over welke dino het gaat.
Waar ik heel blij van werd waren de laatste bladzijden. Hier vind je een dinotijdlijn zodat kinderen beter weten welke tijdperken er allemaal waren en wanneer de verschillende soorten dinosauriërs leefden. Je krijgt ook nog informatie over verschillende dinosauriërs en leert wat een fossiel is. Als afsluiter krijg je een quiz over de dinosauriërs. De antwoorden staan op de laatste bladzijde. Er is ook nog een woordenlijst van de woorden die lastig waren in het boek.
Je kunt ook nog op zoek naar de acht libellen die in het boek verstopt zitten. Als je ze niet allemaal kunt vinden is er helaas geen bladzijde met tips.

Kinderen die van dinosauriërs houden zullen dit boek fantastisch vinden.

Ik wil uitgeverij Kosmos bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.